Papirna muzika: „Rock Paper Scissors“

Na samom početku jeseni (koju šešir moj računa od 1-og oktobra), beogradski bend „Paper Animals“ je objavio svoj debi album „Rock Paper Scissors“ pod „Kontra“ etiketom.

Preslušavao sam ga u periodu od mesec dana; uvek mi je bio zakačen na pretrpanom „Firefox“ pretraživaču, pa sam mu se vraćao u različitim trenucima. Testirao sam ga i na ulici, noseći ga u slušalicama uz jutarnje i noćno osvetljenje, u šetnjama i vožnjama u gradskom prevozu Beograda, Novog Sada i Subotice. Iz tog iskustva mogu da izvučem da je ovo vrlo pitak album, prijatan za slušanje i pozadinsku muziku.

Ali ko još sluša muziku da bi mu bilo prijatno?

paper animals

naslovnica albuma

U recenzijama objavljenim na portalima Liman Crew i Balkanrock, ponavlja se jedna uvijeno zapakovana kritika da album možda zvuči monotono, ali da nudi mnogo toga ako mu se posvećeno prepustite. Nakon mesec dana isprobavanja mogu sa sigurnošću da kažem da pesme ne postaju ništa dublje i raznovrsnije što ih više slušate, čak se čini da postaju još dalje i maglovitije. To ne znači da su pesme loše, već da njihovo objedinjavanje u ovom albumu stvorilo neupečatljivo muzičko iskustvo.

Svakako da možemo da zakopamo po svakoj pesmi i nađemo pregršt dobrih momenata: od izuzetno prijatnog vokala Sofije Nedeljković, preko virtuoznih gitarskih linija Damjana Jovanovića, sve do zavozanog gruva Darka Pasujevića i
Marka Rakića. U svakoj od pesama bi se mogao naći neki deo koji zaslužuje punu hvalu, prvo mi pada u uši onaj rokački deo u pesmi „Rainy Days„. Ja sam jedan od onih koji zameraju ako je engleski izlišan i neubedljiv, što nije slučaj sa ovim bendom, jer sve zvuči dovoljno ubedljivo da se ne zapitate za poreklo i akcenat. Pohvalio bih i tekst pesme „Mothers and Fathers“ koji svojom atmosferom i idejom iskače iz lagodnosti čitavog albuma, pogotovo ako ga doživite preko ovog snimka sa „Sofar“ koncerta:

We hate our mothers
Our fathers too
You don’t choose your family
Who sleeps were you do

Ali kopanje po albumu da bismo došli do onih najboljih momenata i uhvatili sadržaj iziskuje previše napora kojem su skloni samo neki pisci muzičkih recenzija i šešir moj, kad je dobro raspoložen. U ovom slučaju, i pored moje najbolje namere da nađem nešto u ovom albumu, ostao sam ravnodušan. Mogao bih da kažem da mi je jedino pesma „Fox“ dala nešto zbog čega bih joj se vratio, mislim tu na one refrenične vokalne linije, ali sem toga, čini mi se kao da sam svaku pesmu zaboravio istog trenutka kada bih je čuo.

„Intro“, uvodna pesma na albumu, sasvim je dobar pokazatelj onoga što „Papirne životinje“ jesu – dominantne gitarske linije i rifovi koje vode jednostavan, poletan gruv od početka do kraja. Vokal Sofije Nedeljković oplemenjuje pesme, ali ne donosi ništa novo, ne iznenađuje, on je sasvim dozirano prijatan, perfektno izbalansiran za ovakvu muziku i ne iskače tekstovima (koje najčešće ni ne primetite osim u refrenima). Sve to stvara jedan vrlo fin album koji možete da pustite u supermarketu i ulepšate dan potrošačima. Možete da ga pustite u hostelu za dobronamerne putnike iz celog sveta koje zvuk engleskog uverava da su deo civilizacije. Možete da ga vrtite u kolima da vam ublaži nervozu zbog saobraćajnih gužvi.

Ali ne možete zaista da ga slušate. Ne možete da ga stavite u prvi plan. Ne možete da zaronite u njega i izađete sa nekim novim iskustvom jer je sve toliko lepo upakovano i slatko, kao naslovnica samog albuma. Dobio sam dojave da je „Paper Animals“ odličan uživo, i nemam razloga da ne verujem u to, jer već po snimcima mogu da zaključim da bend zaista veruje i proživljeno svira tu muziku, zbog čega bih rado otišao na njihovu svirku. „Rock Paper Scissors“ je lako konzumljiv muzički paketić, ali to nije nešto u čemu nalazim ono što tražim od muzike – novo iskustvo, novi pogled na svet, lični muzički doživljaj i emociju sa kojom mogu da se empatišem ili još bolje, da razmišljam o njoj i da se mučim dok je ne shvatim.

Poenta je u tome da im ne verujem. Nisu uspeli da me ubede u to što su rekli na ovom albumu, a tome doprinose i spotovi koji ga prate. Pošto nisam hteo da ih izdvajam posebno za rubriku „Video Stop“, naznačiću ovde samo one delove koji doprinose tom nepoverenju. Iako su mi spotovi za „Division“ i „Guts and Bones“ fantastični u svojoj izvedbi, posebno ovaj drugi zbog tog dokumentarističkog dela u kojem članovi benda poklanjaju balone prolaznicima u Knez Mihajlovoj, momenat kada gubim svaku vezu sa njima, momenat koji me potpuno odbija je pevanje u kameru. Mislim na one trenutke kada članovi benda izgovaraju tekst sinhrono sa muzikom, što mi izgleda toliko lažno i izveštačeno kao da je u pitanju neki od onih „lip sync“ klipova sa Tik Tok platforme. Ti trenuci me potpuno izbacuju iz uživanja, jer izgledaju toliko neuverljivo i lažno, zbog čega mi je muzički video za pesmu „Red dots“ najslabiji od svih, iako je tu element skeča razvijeniji nego u prethodnim spotovima. Ipak, ohrabrio bih članove benda da i dalje istražuju ovo video izražavanje, pogotovo Sofiju Nedeljković koja potpisuje montažu i režiju na nekima od njih.

Verujem da bi idealna estetika za njihove spotove bila neka vrsta animacije, po uzoru na naslovnicu albuma, čime bi pesme dobile na sadržini, a takođe bi direktnije komunicirale sa prvenstveno mlađom publikom za koju verujem da bi ovaj album bio sasvim dobar uvod u „indie“ zvuk.

Možda sam omatorio za ovakve albume, možda ne kapiram ovakav zvuk, ali nisam dobio dovoljno od „Rock Paper Scissors“ zbog čega ostavljam „Paper Animals“ za neki susret uživo, neki novi spot ili sledeći album. Ovaj konačno skidam sa liste i ne verujem da ću mu se više vraćati.

_____________________________________________________

Šešir moj vam se zahvaljuje na vremenu i pažnji, a ja vas molim da podelite tekst i zapratite stranicu Šta slušam, a šta mi se dešava. Mi smo deo ekipe „Sobakaisti“ koja se zalaže za promovisanje kvalitetnog sadržaja i optimistične slike o svetu koji se raspada.

Ako vam se  sviđa kako pišem i na koji način pratim scenu, možete me podržati preko ko-fi platforme.

 

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *